Mapování kulturních a kreativních odvětví
DŮLEŽITOST PRAVIDELNÉHO MAPOVÁNÍ
Sběr a analýza dat jsou důležité pro pochopení potřeb a nastavení nástrojů pro podporu a rozvoj KKO. Umožňují rovněž mezinárodní srovnání či porozumění rozdílů mezi jednotlivými regiony. Mapování KKO přináší obraz o značných ekonomických dopadech kultury na hospodářství a na sociální soudržnost. Důležité je pravidelné opakování mapování KKO v určitém časovém intervalu, protože se tato odvětví dynamicky mění a vyvíjejí. Díky struktuře založené na jednotlivcích a mikropodnicích je oblast KKO mobilní a může docházet k vnitrostátním i mezinárodním přesunům.
KULTURNÍ PRŮMYSLY POD LUPOU
Mapování kulturních a kreativních průmyslů za finanční podpory Ministerstva kultury realizoval v období 2011-2015 Institut umění - Divadelní ústav. Cílem projektu bylo získání kompletních informací kvantitativního i kvalitativního charakteru o stavu jednotlivých odvětví kulturních a kreativních průmyslů v ČR, jejich následná analýza a zpracování zjištění a doporučení. Kromě výsledných publikací jsou dalšími výstupy projektu Certifikovaná metodika mapování KKP na lokální a regionální úrovni ČR a KulKal - on-line aplikace pro výpočet ekonomických dopadů kulturní organizace či akce.
MAPOVÁNÍ KKO V ČR 2022-2025
V období 2022-2025 realizuje mapování kulturních a kreativních odvětví v České republice v souladu se Strategií rozvoje a podpory KKO a díky podpoře z Národního plánu obnovy (komponenta 4.5 Rozvoj kulturního a kreativního sektoru, aktivita: Rozvoj regionálních a kulturních center) Ministerstvo kultury. Mapování kulturních a kreativních odvětví probíhá ve dvou liniích: na úrovni vyšších územně správních celků a na úrovni profesních asociací.
MAPOVÁNÍ A TVORBA REGIONÁLNÍCH STRATEGIÍ KKO
Do sběru dat a mapování KKO v regionech se zapojilo 14 územně samosprávných celků ČR. Cílem je vytvořit regionální strategický materiál rozvoje a podpory, koncepční materiál, strategie či tvorbu kulturních politik týkajících se KKO. Datové analýzy budou sloužit veřejné správě pro rozvoj dalších aktivit zaměřených na podporu KKO v regionech. Na základě kvantitativního a kvalitativního mapování získají krajské samosprávy a Min. kultury souhrnnou informaci o stavu KKO v regionech, a tím i informaci o potřebách veřejné správy pro nastavení dotační a rozvojové politiky na lokální i národní úrovni.
MAPOVÁNÍ SOCIO-EKONOMICKÉHO PŘÍNOSU
Mapování socio-ekonomického přínosu KKO probíhá v devíti okruzích: Knihy a tisk, Hudba, Film a video, Televize a rozhlas, Herní vývojářství, Architektura, Reklama, Design a Eventový průmysl. Cílem výzkumu je vytvoření analytických materiálů o stavu a potřebách firem a asociací či profesních komor sdružujících (podnikající) subjekty v KKO. Na základě kvantitativního a kvalitativního mapování získají řešitelé a Min. kultury souhrnnou informaci o ekonomickém stavu KKO a o potřebách firem podnikajících v tomto sektoru a pro následné nastavení dotační a rozvojové politiky KKO na národní úrovni.
Řešitelé projektů Mapování a tvorba regionálních strategií KKO
Kraj / Řešitel
-
Jihočeský vědeckotechnický park, a.s.
-
JIC, zájmové sdružení právnických osob
-
Karlovarský kraj
-
Královéhradecký kraj
-
Liberecký kraj
-
Ostravská univerzita
-
Olomoucký kraj
-
Pardubický kraj
-
Plzeňský kraj
-
Kreativní Praha, z.ú.
-
Středočeský kraj
-
Ústecký kraj
-
Kraj Vysočina
-
Technologické inovační centrum, s.r.o
Řešitelé projektů Mapování socio-ekonomického přínosu
Oblast / Řešitel
-
Vysoká škola ekonomická v Praze
-
Masarykova univerzita
-
Asociace komerčních televizí
-
Asociace českých herních vývojářů
-
Asociace komunikačních agentur České republiky
-
Asociace českého průmyslového designu
-
Česká eventová asociace
-
Hudba
-
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava