Mapování kulturních a kreativních odvětví

DŮLEŽITOST PRAVIDELNÉHO MAPOVÁNÍ

Sběr a analýza dat jsou důležité pro pochopení potřeb a nastavení nástrojů pro podporu a rozvoj KKO. Umožňují rovněž mezinárodní srovnání či porozumění rozdílů mezi jednotlivými regiony. Mapování KKO přináší obraz o značných ekonomických dopadech kultury na hospodářství a na sociální soudržnost. Důležité je pravidelné opakování mapování KKO v určitém časovém intervalu, protože se tato odvětví dynamicky mění a vyvíjejí. Díky struktuře založené na jednotlivcích a mikropodnicích je oblast KKO mobilní a může docházet k vnitrostátním i mezinárodním přesunům.

KULTURNÍ PRŮMYSLY POD LUPOU

Mapování kulturních a kreativních průmyslů za finanční podpory Ministerstva kultury realizoval v období 2011-2015 Institut umění - Divadelní ústav. Cílem projektu bylo získání kompletních informací kvantitativního i kvalitativního charakteru o stavu jednotlivých odvětví kulturních a kreativních průmyslů v ČR, jejich následná analýza a zpracování zjištění a doporučení. Kromě výsledných publikací jsou dalšími výstupy projektu Certifikovaná metodika mapování KKP na lokální a regionální úrovni ČR a KulKal - on-line aplikace pro výpočet ekonomických dopadů kulturní organizace či akce.

MAPOVÁNÍ KKO V ČR 2022-2025

V období 2022-2025 realizuje mapování kulturních a kreativních odvětví v České republice v souladu se Strategií rozvoje a podpory KKO a díky podpoře z Národního plánu obnovy (komponenta 4.5 Rozvoj kulturního a kreativního sektoru, aktivita: Rozvoj regionálních a kulturních center) Ministerstvo kultury. Mapování kulturních a kreativních odvětví probíhá ve dvou liniích: na úrovni vyšších územně správních celků a na úrovni profesních asociací.

MAPOVÁNÍ A TVORBA REGIONÁLNÍCH STRATEGIÍ KKO

Do sběru dat a mapování KKO v regionech se zapojilo 14 územně samosprávných celků ČR. Cílem je vytvořit regionální strategický materiál rozvoje a podpory, koncepční materiál, strategie či tvorbu kulturních politik týkajících se KKO. Datové analýzy budou sloužit veřejné správě pro rozvoj dalších aktivit zaměřených na podporu KKO v regionech. Na základě kvantitativního a kvalitativního mapování získají krajské samosprávy a Min. kultury souhrnnou informaci o stavu KKO v regionech, a tím i informaci o potřebách veřejné správy pro nastavení dotační a rozvojové politiky na lokální i národní úrovni.

Zdroj: archiv Národního ústavu lidové kultury

MAPOVÁNÍ SOCIO-EKONOMICKÉHO PŘÍNOSU

Mapování socio-ekonomického přínosu KKO probíhá v devíti okruzích: Knihy a tisk, Hudba, Film a video, Televize a rozhlas, Herní vývojářství, Architektura, Reklama, Design a Eventový průmysl. Cílem výzkumu je vytvoření analytických materiálů o stavu a potřebách firem a asociací či profesních komor sdružujících (podnikající) subjekty v KKO. Na základě kvantitativního a kvalitativního mapování získají řešitelé a Min. kultury souhrnnou informaci o ekonomickém stavu KKO a o potřebách firem podnikajících v tomto sektoru a pro následné nastavení dotační a rozvojové politiky KKO na národní úrovni.

Ke stažení

  • Metodika mapování kulturních a kreativních průmyslů na lokální a regionální úrovni ČR | odkaz
  • Metodika národního mapování ekonomického a sociálního přínosu kulturních a kreativních odvětví | odkaz

Řešitelé projektů Mapování a tvorba regionálních strategií KKO

Kraj / Řešitel

Řešitelé projektů Mapování socio-ekonomického přínosu

Oblast / Řešitel